یک نشانگر زیستی که ابتلای زودهنگام بیماری های قلبی را در بیماران دیابتی نشان می دهد

14مه 2021- تحقیقات جدید نشان داده است که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 ممکن است ویژگی های بیماری زودرس قلبی ناشی از دیابت را اغلب حتی قبل از تشخیص دیابت داشته باشند.

بوسیله ی نشانگرهای اولیه ی بیماری زودرس قلبی می توان اطمینان حاصل کرد که بیماران به محض تشخیص دیابت نوع 1 ، بمنظور کاهش سرعت یا حتی توقف مشکلات قلبی عروقی، تحت درمان های هدفمند قرار گیرند.

این یافته ها نشان می دهد که قطعات کوچکی از ماده ژنتیکی به نامmiR-424-5p ، در مراحل اولیه ی بیماری قلبی افزایش می یابد، این قطعات کوچک ژنتیکی می توانند برای کاهش التهاب به منظور جبران خطر افزایش یافته، مورد هدف قرار گیرند.

بیماری قلبی زودرس

دکتر جولانتا ویور، از دانشکده علوم پزشکی دانشگاه نیوکاسل، گفت: ما تعجب کردیم که بیماری قلبی زودرس قبل از تشخیص نوع 1 می تواند در مرحله ی پیش دیابت شروع شده باشد.

وی ادامه داد: کارآزمایی های بالینی بزرگ نشان داده اند که به دلیل مشکلات قلبی عروقی، امید به زندگی در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 به میزان 13 سال کاهش می یابد، بنابراین لازم است هرچه سریعتر این مسئله در بیماران حل شود.داده های ما نشان می دهد که miR-424-5p می تواند به عنوان نشانگر زیستی برای بیماری های زودرس قلبی مورد استفاده قرار گیرد و این امکان وجود دارد که گزینه های درمانی دیگری را برای کمک به بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 تعریف کند.این یک گام هیجان انگیز برای درک پیشرفت بیماری قلبی در بیماران دیابتی نوع 1 است و بیماران باید از دیدن تحقیقات فعال در این زمینه خوشحال شوند.

تقریباً 5 میلیون نفر در انگلیس با دیابت زندگی می کنند که از این تعداد 10٪ به دیابت نوع 1 مبتلا هستند. این بیماری زمانی اتفاق می افتد که لوزالمعده انسولین کافی تولید نکند یا اصلاً قادر به تولید انسولین نباشد که منجر به افزایش بیش از حد قند خون می شود.

دانشمندان، التهاب،miR-424-5p  و سلولهای بنیادی عروقی را در خون بیماران تحت کنترل خوب دیابت نوع 1 مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و نتایج آنها را با یک گروه کنترل سالم مقایسه کردند.

پس از یک شب ناشتا از همه شرکت کنندگان نمونه ی خون گرفته شد. تعدادی آزمایش بالینی و آزمایشگاهی شامل شمارش کامل خون، بررسی عملکرد کبد، HbA1c و شاخص توده بدنی انجام گردید.

یافته های این مطالعه نشان داد که دیابت نوع 1 ، علیرغم کنترل خوب، با التهاب قابل توجه، کاهش سلول های بنیادی عروقی، افزایش سطح miR-424-5p و سایر ویژگی های بیماری زودرس قلبی همراه است.

اقدام زودهنگام

در حال حاضر، بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 که در معرض خطر بیماری قلبی هستند، تحت درمان با استاتین و قرصهای فشار خون برای کاهش خطر قرار می گیرند، اما این درمانها به ندرت در بدو تشخیص دیابت نوع 1 به آنها داده می شود.

دکتر ویور اضافه کرد: داده های ما این فرصت را فراهم کرد تا راه های جدیدی را برای جلوگیری از پیشرفت بیماری قلبی پیدا کنیم قبل از اینکه خیلی دیر شود. هرچه زودتر بتوانیم برای مقابله با بیماریهای قلبی عروقی اقدام کنیم، کیفیت زندگی افراد آسیب دیده بهتر حفظ خواهد بود.

مطالعات آینده بر اهمیت نظارت بر miR-424-5p برای بیماریهای قلبی زودرس در بیماران دیابتی و طراحی روشهای درمانی جدید متمرکز خواهند بود.این مقاله با عنوان "افزایش بیان miR-424-5p ضد رگ زایی در دیابت نوع 1 (مدل بیماری قلبی عروقی ساب کلینیکال) با سلولهای پیش ساز اندوتلیال، CXCR1 / 2  و سایر پارامترهای سلامت عروق ارتباط دارد" در ژورنال Stem Cell Research & Therapy منتشر شده است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-05-early-biomarker-heart-disease-diabetic.html